I Love My Life

Ku bersyukur pada-Nya atas segala nikmat yang diberi... i love myself, my family n all my friends...

Sunday, August 14, 2011

perlunya ilmu memasak utk perempuan

ello2....
hehehehheeh~mood sgt bahagia..bagai di awang awangan...
kenapala dgn mizz hermosa ni????

hujung minggu lepas (sabtu dn ahad) saya telah berkunjung ke rumah keluarga Mr F
kira jumpa bakal mertua la ni (ecehhh...gedik plak tetiba)..insyaallah kalo diizinkan
hehe...
nak dipendekkan cerita... sepanjang saya di sana saya happy je... mak ayah dia pon bari layanan baik..
rumah dia meriah... dgn adik beradik dia n anak2 sedara yg kiut2.. x ketinggalan juga kucing2 yg lucu gelagatnya..
masa tengah hari tu.. saya pon tolong lah mak dia kat dapur... siang2 sayur sbb mak dia nak masak utk berbuka.. dah siap2 siang, tolong pula mak dia masak kari..
tiba -tiba mak dia ckp" liza ko tolong masak sayur kangkung ni... masak apa sedap/"
saya pun ckp" masak goreng belacan je la yg sedap makcik"
"ko masak la liza , makcik kalo masak kangkung goreng belacab asik x jadi je"
wahhh...sentap seketika.. bukan saya x tahu masak.. cuma segan la bukan dapur rumah sendiri. Takkan saya nak tolak pulak kan? so saya pon amik bahan2.. saya pon masak... hehe
dalam hati ni berdebar jugak takut kalau x sedap, mak dia kutuk pulak... saya baca bismillah, selawat 3 kali pastu teruskan memasak..

tiba waktu berbuka.. (hati semakin berdebar)
saya tgk je mak dia makan lauk saya masak... pastu mak dia ckp "pandai ko masak ni za.. ckup rasanya.. cuma kalau warna dia merah sikit mesti nmpak menarik"
saya pun tarik nafas lega.... saya pun try la masakan saya tu... ok la sedap... sampai licin kami semua makan.. yg makan bayak sapa lg kalo bukan Mr F tu.. senyum lebar je dia tgk saya... hehehehe sempat bisik kat saya "pandainya ayang masak.. ni yang bertambah sayang ni... eceeeeehhhhh malu2 mioooow pulak saya"

secara keseluruhan mmg best sbb kami semua mcm dah rapat... mak dia kalau berbual dgn sayya mmg rancak... mcm2 yg kami bual terutamanya pasal masakan dan makanan .. selamat saya ni selalu amik tahu pasal masakan dgn mak saya....~.thanks mom sbb ajar akak ija memasak

pendek kata... sebagai org perempuan kita mmg x leh lari dgn masak memasak ni... terutamnya bila bertandang ke rumah bakal mertua.. kena la ringan tulang memasak di dapur.. kalau x masak pun tlg la siang ape2 yang patut.. yang penting kena rajin..... hehehehe tips penting ni.

No comments:

Post a Comment